Review kookboek: Doordeweeks River Cottage

HomeReview kookboek: Doordeweeks River Cottage

Een paar weken terug, toen alle pannen in huis op het vuur stonden en de batterij van mijn camera voortdurend leeg was omdat ik druk bezig was voor mijn kookboek, belde de postbode aan. Hij drukte me een dikke bruine kartonnen enveloppe in handen. Met mijn keukenshort om en zweet op mijn voorhoofd, kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Uit de enveloppe haalde ik het lijvige, nieuwe kookboek van Hugh Fearnley-Whittingstall.
Het boek, met de vrolijk vormgeven omslag vol illustraties van groenten en felgroene letters, pronkt al even op de keukentafel en nu heb ik tijd om er eens goed naar te kijken. Ik sla het boek open en meteen valt mijn oog op een foto waarin Fearnley-Whittingstall tussen roodbloeiende bonen staat en zijn vers geplukte sperziebonen in de lucht houdt. Dat belooft veel goeds.

Omslag Doordeweeks River Cottage

Van Fearnley-Whittingstall, bekend van Veg!, is nu het kookboek River Cottage everyday (2009) vertaald. Fearnley-Whittingstall, in Engeland vooral bekend als televisiekok, is al jaren strijder voor Echt Eten. Met zijn programma probeert hij mensen te overtuigen om anders boodschappen te doen en ze te inspireren om bezig te zijn met echt, vers eten. Doordeweeks, de voorloper van Veg!, bevat recepten recepten voor elke dag. Met en zonder vlees of vis. Het boek telt maar liefst 416 pagina’s en is ingedeeld in acht hoofdstukken. Van Ontbijt maken, Het dagelijkse brood, Doordeweekse lunch, Voor altijd vis, Vlees, Groenten in overvloed, Fris en fruitig tot Verwennerijtjes. De recepten zijn eenvoudig omdat Fearnley-Whittingstall met dit boek wil laten zien hoe hij doordeweeks thuis met zijn gezin eet. Verwacht geen fancy liflafjes maar voedzame recepten voor brood, vlees, vis, fruit en groenten waaraan drie hongerige schoolgaande kinderen en twee werkende ouders iedere dag genoeg hebben.

Als je groente saai vindt, dan ben je niet in orde

Met maar liefst tachtig pagina’s geeft Fearnley-Whittingstall volop aandacht aan groenten. Want schrijft hij: “Groenten bieden een variëteit die essentieel is voor elke goed uitgeruste keuken. De smaken, texturen en geuren die je te voorschijn kunt toveren uit de wortels, scheuten, vruchten, stengels, blaadjes, zaadjes en bloemen die we groenten noemen, is bijna eindeloos.” Als je groente saai vindt, dan ben je niet in orde, is zijn credo! Fearnley-Whittingstall gebruikt het liefste vers geplukte seizoensgroente en bij voorkeur uit zijn eigen moestuin. Het geeft onmetelijk veel plezier om je eigen eten te kweken, van zaadje tot bord. En ook al heb je niet veel ruimte en staan er alleen een paar kruidenplantjes in een bak of een tomatenplant in een zak, de smaak en kwaliteit van eigen gekweekte groenten gaan dienen als criterium voor de groenten die je koopt , aldus Fearnley-Whittingstall.

Eetdagboek

Doordeweeks bevat realistische foto’s en illustraties waar je vrolijk van wordt. De illustraties staan ook op de foto’s en zo ziet een schaal met partjes fruit er ineens uit als een schaal vol snoepjes!
Zijn schrijfstijl is prettig en geduldig legt hij op beginnersniveau uit hoe je een roerei of pannenkoeken kan bakken. Voor de gevorderde thuiskok geeft hij voldoende tips om te variëren en te experimenteren. Het is een gevarieerd boek en het leest als een eetdagboek aangevuld met heerlijke recepten. Het komt authentiek en geloofwaardig over. In huize Fearnley-Whittingstall eten ze de hele week lekker! En ik weet nu al dat ik in mei het recept voor vlierbloesempannacotta met kruisbessencompote ga uitproberen!

Uit Doordeweeks, River Cottage heb ik de spectaculaire paarse koolsalade uitgeprobeerd.

Het boek kost € 24,95 en wordt uitgegeven door Becht, Gottmer Uitgevers Groep, ISBN 978 90 230 1440 9.
Bestel Doordeweeks via Bol.com